Met linkbuilden kan je ervoor zorgen dat bepaalde websites hoger komen in zoekmachines dan anderen. Door gebruik van een internationale seo strategie kan je ervoor zorgen dat zoekmachines bepaalde websites meer gaan vertrouwen en vervolgens meer waarschijnlijk aan zullen raden bij een zoekwoord. Door internationale zoekmachine optimalisatie kan je dus veel meer verkeer naar je website toe krijgen door slim gebruik te maken van de algoritmes van Google en andere zoekmachines.
Linkbuilden werkt redelijk simpel. Het gaat uit van het feit dat Google bepaalde websites meer vertrouwd dan anderen en die websites dus eerder aan zal raden bij een zoekopdracht. Door op een al redelijk vertrouwde website een zoekwoord te zetten met daaraan vast een link naar de website die je hoger in de zoekmachine wil hebben kan je de website als het ware mee laten liften op het succes van de ander. Doordat die link geassocieerd zal worden met de al vertrouwde website zal hij stijgen in de zoekmachine bij bepaalde zoektermen.
Voor linkbuilden heb je veel tekstjes nodig. Dat zijn tekstjes zoals deze die vaak gaan over een onderwerp gerelateerd aan de website met daarin bepaalde zoekwoorden verwerkt die linken naar je website. Door dit soort tekstjes te uploaden naar al vertrouwde sites kan je dus je website omhoog krijgen in de zoekmachine. Het schrijven van dit soort tektstjes kost tijd en dat is tijd die je misschien liever zou besteden aan het onderhouden van je bedrijf, aan het helpen van klanten en dergelijke. Daarom kan het slim zijn om ervoor te kiezen linkbuilding uit te besteden, aangezien je op die manier ervoor zorgt dat de tekstjes worden geschreven door een bedrijf dat mensen heeft die zich specialiseren in het snel en goed schrijven van dit soort tekstjes.
Waar het niet mee verward moet worden is met advertenties binnen de zoekmachine. Door geld te geven aan Google kan Google ervoor zorgen dat jouw site bovenaan de resultaten komt te staan bij bepaalde zoek termen. Dit is iets heel anders en gaat echt in op het gebruiken van het algoritme van Google zelf en niet op het veranderen van volgordes met de hand. Als je je website succesvol omhoog weet te krijgen met linkbuilding zal hij alsnog onder de geadverteerde websites staan. Echter heb ik persoonlijk vaak dat ik gelijk naar de resultaten ga kijken onder de advertenties, dus dat is ook wat waard.